Sunday, February 18, 2007

Svensk Fantastisk Litteratur i Sverige - Finns Den?


Svensk Fantastisk Litteratur i Sverige - Finns Den?


Frågan är retorisk. Svaret du får beror på vem du frågar. "Litteratur" är ett ord laddat med associationer -- för inte alla vill kalla vilken bok som helst litteratur.

Jag har skrivit böcker och noveller (och lite serier) i många år, och mitt svar är: Ja, fantastisk litteratur har alltid existerat i mitt land.

Avsikten med den här bloggen att länka till allt läsvärt som skrivs på svenska (och danska och norska, i mån av tillfälle) om svensk fantastisk litteratur - i bloggar, nyhetswebbsajter och diskussionsgrupper.

Jag tänker inte komma med åsikter eller föreläsningar (sånt kan jag göra på annat håll), utan bara presentera vad som skrivs och sägs på webben. Ingen favorisering! Inga kotterier! Inget snack om TV, film, dataspel och serier. Bara länkar om svensk fantastisk litteratur, ny och gammal.

Som amerikanerna säger: "Här går ingenting..." ;)

(Kom gärna med länktips!)

No comments: